Muzikanova Podcast 17 – Seb Skalski

Podcast

Bohaterem kolejnego Muzikanova Podcast uczyniliśmy polskiego artystę. Panie i Panowie! Przed Wami Seb Skalski!

Seb Skalski to muzyczny erudyta co niejedno ma imię. W ciągu ponad dziesięciu lat czynnie uczestniczy w tworzeniu polskiej sceny muzycznej. Dj, producent, od niedawna właściciel labelu, ale również gitarzysta, perkusista i radiowiec. Znany w Polsce, rozpoznawany na świecie, artysta, który nie tylko przekracza granice muzycznych gatunków, ale i muzycznych światów. I na nasze szczęście wcale nie zamierza z tym skończyć.

 

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Z Sebą rozmawialiśmy o jego kolejnych muzycznych wcieleniach, nowym labelu SpekuLLa Records, współpracy z wokalistą Barry Solone i o tym co łączy go z Jamie Lewisem. Namówiliśmy go również aby zdradził nam swoje muzyczne plany na jesień i powiedział co sądzi o dyskusjach nad muzyką niezależną.

 

Zapraszamy Was również do przesłuchania Muzikanova Podcast 16 mixed by Seb Skalski!

 

MUZIKANOVA PODCAST 17 – Seb Skalski – SŁUCHAJ!


 

WYWIAD: SEB SKALSKI (Warszawa)

 

Kilka dni temu nakładem wytwórni Purple Music ukazał się twój najnowszy singiel „Better Way”. Jednak to nie twoja pierwsza współpraca z Jamie Lewis, rok temu pojawiłeś się na jego kompilacji „My girlfriend is out of town 4”. Jak doszło do waszego spotkania?

 

Zasadniczo to do żadnego spotkania jeszcze nie doszło. Jamie sam wyselekcjonował, na sygnowaną przez siebie składankę, utwór „We can change it”  w oryginalnej wersji,  a około rok wcześniej  zamieścił na swoim Chart’cie  top 10  „My soul is rising” w rmxie  MOD i Stefana Thorsella, więc już wtedy moje produkcje były mu znane. A kiedy pół roku temu przygotowałem specjalny singlowy pak, „Better way”, po długim, cierpliwym czekaniu na odpowiedź, ostatecznie produkcja spodobała mu się i ukazała nakładem wytwórni Jamiego- „Purple Music”.

 

Wspomniałeś utwory „We can change it”, „Better Way”, ja dodam jeszcze „My soul is rising” i zapytam o współpracę z Barry Solone…

 

Barry ma świetną barwę głosu i jest bardzo doświadczonym wokalistą, występował z wielkim gwiazdami, między innymi na  Brodway- u. Znamy się już jakiś czas, ponieważ mieszka w Warszawie i  udało nam się kiedyś zrobić kilka wspólnych sesji nagraniowych. Ja zaprezentowałem własne pomysły, a Barry zinterpretował je w swoim klimacie, powiedzmy bardziej soul. Ostatecznie udało nam sie wydać  3 single w konwencji co-produkcji: na szwajcarskim labelu MOD rec., włoskim  Qpoint  i PurpleMusic.  Zdradzę także, że mamy w zanadrzu kilka nagranych kompozycji, które być może niebawem ujrzą swiatło dzienne.

 

 

W tym roku założyłeś własną wytwórnię SpekuLLa Records. Jak czujesz się w nowej roli i jakie cele przyświecały ci przy zakładaniu labela?

 

Przymierzałem się do tego od jakiegoś czasu i przyznaję, że jest to żmudna  praca – powolne wdrażanie się w Internet, dystrybucja muzyki, promocje, także wyszukiwanie nowych artystów. Jestem narazie na początku tej układanki. Ale im więcej wydajesz,  tworzysz, produkujesz tym bardziej czujesz potrzebę niezależności i możliwości  wydawania  według własnej wizji, własnego stylu. Komercyjne wytwórnie narzucają toporne wyznaczniki stwarzane specjalnie pod stacje radiowe, czy TV, co znaczy, że najważniejsze jest to aby papka dobrze się sprzedała i łatwo przetrawiła. Myślę, że w przyszłości artyści będą  udostępniali muzykę przez sieć, bezpośrednio na dyski twarde swoich fanów poprzez indywidualne jednoosobowe wytwórnie, omijając przy tym piractwo i pośredników  żerujących na internetowym showbiznesie.

 

W wydawnictwach wytwórni SpekuLLa pojawiły się również produkcje Deeplomatika, który jest nikim innym, jak twoim muzycznym Alter ego. Dlaczego postanowiłeś przybrać kolejne imię?

 

Pod szyldem Deeplomatik wydaję szeroko pojetą muzykę elektroniczną, od relaksującego deep houseu, po elektro jazz, minimal house. To projekt powstały wraz z SpekuLLa Records specjalnie aby trochę odzielić się od produkcji stricte house music lub soulfull i wokal.

 

 

Jedno z twoich muzycznych wcieleń nosi imię Jamajski Spekulant i na imprezach koncentruje się głównie na dźwiękach  reggae dub. Jestem ciekawa jak wygląda twoja djska biblioteka muzyczna. Czy Seb Skalski i Jamajski Spekulant mają oddzielne półki z muzyką? Czy Sebe Skalskiego nie kusi czasem, aby zagrać na imprezie czegoś z półki Jamajskiego Spekulanta i odwrotnie?

 

Moja kolekcja samych płyt gramofonowych jest ogromna i oprócz klubowego Houseu, uzbierałem również pokaźny zbiór classic disco, roots reggae, dub, funk-u i jazzu. Oczywiście czasem przemycam drobne wpływy jamajskie do houseu, oraz odwrotnie, uważam, że houseowy bit i dub świetnie ze sobą współgrają. Niemniej jednak sety Jamajskiego Spekulanta oscylują bardziej w groovie jamajskiego hip hopu, break funky, disco mashup i raga .

 

Chiałabym się cofnąć nieco w czasie i zapytać również o projekt Cafe Fogg. Remiksując utwory Mieczysława Fogga stworzyliście całkiem nową jakość łączącą nowe brzmienia współczesnej muzyki z klasycznym brzmieniem piosenek artysty. Powiedz, co było najtrudniejsze przy tworzeniu albumów?

 

Przy obu albumach jedną z trudniejszych rozkminek była np. logistyka kompozycji. Ponieważ byłem nie tylko odpowiedzialny za stronę muzyczną, ale byłem również producentem wykonawczym, musiałem odpowiednio dobrać artystów i repertuar, znaleźć wizje wspólnego brzmienia i pomysłu na każdy rmx lub nowe opracowanie i pilotować produkcje każdego utworu z osobna. Co do muzyki, współproducentem był Piotr Zabrodzki aka Mast P, z którym stworzyłem  wiele przeróżnych produkcji i projektów, jak chociażby muzyka do filmu, rmxy, reklamy itp. Zawsze nasze wspólne pomysły fajnie się sprawdzały, a mieliśmy ich dość dużo. O wiele łatwiej jest kiedy płytę nagrywa jeden zespół niż projekt składający się z kilkunastu artystów lub grup o kompletnie odmiennej stylistyce muzycznej. Ale końcowy efekt był chyba zadowalający. Cafe Fogg 1 po długim czasie czekania  w szufladzie i tułania sie po niedoszłych wydawcach,  ukazał się i zdobył złotą płytę. Natomiast Cafe Fogg 2 był kontynuacją kompilacji, na której znalazło się kilka utworów  niedołączonych do  pierwszej części oraz kilka nowych naszych pomysłów wraz z kolejnymi artystami, których udało nam sie namówić do współpracy, min.  Mietkiem Szcześniakiem, Dorotą Miśkiewicz . No i ostatecznie w kwietniu otrzymaliśmy  FRYDERYKA  w kategorii  „Płyta klubowa roku 2009”, za co bardzo dziękujemy.

 

 

W czerwcu organizatorzy festiwalu Audioriver zorganizowali debatę, podczas której próbowano rozgryźć terminy „muzyka niezależna” oraz „muzyka popowa”. Jesteś artystą, który współpracując z Natalią Kukulską, czy Tatianą Okupnik nie zagubił się w meandrach popkultury i jest jak najbardziej utożsamiany ze sceną niezależną. Jaki zatem jest twój stosunek do podobnych debat i dyskusji. Czy masz swoją odpowiedź na pytanie: muzyka niezależna. To znaczy jaka?

 

W dzisiejszych czasach style muzyczne coraz bardziej sie przenikają, a artyści coraz częściej tworzą nowatorskie kolaboracje – ostatnio szczególnie ci popowi z powiedzmy sobie tymi „undergroundowymi”, dlatego myślę że  taka terminologia niedługo przestanie funkcjonować. Kto by się spodziewał, że na przykład w utworach Axwella o stylu progresywnego houseu wystąpi gościnnie Pharell  lub Guetta  zaprosi topowych artystów rnb do klubowych, komercyjnych łupanek.  Niemniej jednak  podoba mi się trochę takie odważne podejście i zaufanie do producenta … W Polsce jeszcze tego nie ma, znani artyści sporadycznie powierzają młodym kreatorom dźwięków i rmxów swoje produkcje i  mam nadzieję, że to się niebawem zmieni.

 

Prowadziłeś kultową audycję na falach kultowego radia. Mowa tu o Hauserce w Radiostacji, na której wychowało się wielu z pokolenia dzisiejszych klubowiczów. Minęło prawie 10 lat, wiele się zmieniło na polskiej i światowej scenie muzycznej. Gdyby powierzono ci teraz prowadzenie podobnej audycji, jak myślisz przed jakimi wyzwaniami musiałbyś stanąć?

 

Rzeczywiście o Houserce można powiedzieć, że była kultową audycją, zwłaszcza w początkowym etapie istnienia Radiostacji. Muzyka house nie była tak dostępna jak dziś. Wtedy winyle, promosy, single były na wagę złota. Telewizja, radio, net przyniosły wiele zmian. Jest dużo dobrych stacji internetowych, muzyka jest wszech dostępna i trzeba się naprawdę postarać aby nadążać za nowymi produkcjami i labelami, które pojawiają się jak grzyby po deszczu. Jest z czego wybierać, choć często poziom i jakość tej muzyki pozostawia wiele do życzenia. Jeśli chodzi o dobieranie playlisty dla audycji na pewno jest większe pole do popisu. Dziś wszystkie dobre wytwórnie same wysyłają do dja promo prosząc o zagranie i feedback.

 

 

Jakie masz plany muzyczne na długie jesienne i zimowe wieczory?

 

Jak wspominałem mam kilka asów w rękawie. Pracuję nad nowymi remiksami  dla takich wytwórni  jak „Look at You” ze Stanów, „Daddy Funk” i „SolidGround” Dannego Clarka z UK. I oczywiście SpekuLLaRecords, gdzie niebawem ukaże się Epka naszego rodzimego Dja Pro (Maćka Proroka),  Last Robots z Warszawy i belgijskiego duetu TurnTable Dubbers. Zaraz po  „Better Way” na „Purple Music”  również ukaże się mój  remiks  utworu Pete Doyle vs Payton- „Joy” dla „Daddy funk”  jako exclusive na traxsoursie, oraz remiks Collin Sky  „Real”  z udziałem wspaniałej wokalistki Rity Campbell dla brytyjskiego „Sharkarts”. Aktualnie również biorę udział w międzynarodowym  konkursie dla producentów. Wszystkim dobrze znany artysta Deadmau5  ogłosił konkurs na pracę – remiks jego najnowszego singla  „Sofi needs a Ladder” . Postanowiłem stanąć  w szrankach i choć liczba producentów biorących udział jest dość spora, to mam nadzieję, że moja pomysłowość i oryginalność zostanie doceniona. Oczywiście zapraszam do głosowania na moj remiks na beatporcie (http://www.beatportal.com/remix/detail/deadmau5-sofineedsaladder-sebskalski-mix/ przyp.red.). Umieściłem go również w  przygotowanym dla was podcast’cie.

 

Czy możesz zatem powiedzieć coś więcej o nagranym przez Ciebie mixie?

 

Specjalnie dla Muno.pl mocna dawka pozytywnego house o zabarwieniu deep, tech,  south America i soulfull.


Dziękuję za rozmowę:)

 

Rozmawiała Magda 'Chomsk’ Nowicka



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →